RECORDANT L'EXPOSICIÓ DE FINAL DE CURS (2011-12)
Avui que estic aquí ben posadeta i decidida a omplir una mica aquest blog, us deixo l'article que vaig escriure per la revista del nostre poble, PUNTI i COMA i unes poquetes fotos.
"El recuerdo que deja
un libro es más importante que el libro mismo."
Gustavo Adolfo Bécquer
A totes les escoles es traça un Pla Lector de Centre en que l’objectiu
fonamental és fomentar en l’alumnat l’interés per la lectura. Dins d’aquest pla
es promou també la col.laboració i participació de les famílies i altres
membres de la comunitat educativa de l’entorn en les activitats derivades
d’aquests plans de foment.
El curs 2011-2012 he tingut el gran privilegi de compartir
amb els alumnes de l’escola, amb els nostres infants, activitats d’animació a
la lectura.
Hi ha un tipus de llibre que els nens no ténen a l’abast
perque són llibres prou desconeguts i poc assequibles econòmicament.
Ténen en comú la particularitat que les paraules són molt
poques o no hi han, la imatge és la principal protagonista i, a partir de
l’acurada observació d’aquestes, els infants posen en marxa la seva curiositat
i també la seva capacitat creativa. A través de l’observació el nen descubreix
tot un món narratiu a on les paraules les trien ells. Són llibres diferents als
que coneixen, aportacions clarament enriquidores pel seu desenvolupament. Una
altra manera d’apropar-se als llibres.
Una particularitat d’aquests llibres és que l’artista els
crea en la seva totalitat: cubertes, guardes, mides… sense atenir-se a idees
preconcebudes sobre el que és un llibre per a infants.
Aquí teniu uns fragments que parlen sobre els àlbums
il.lustrats:
“El álbum es una manera de que los
niños se acerquen a la palabra, a partir de la imagen. El ilustrador, a partir
de determinada idea empieza a trabajar las imágenes. Independientemente de la
historia, un libro funciona por la fuerza de las imágenes”.
“La fuerza experimental de los
procedimientos formales en los libros-álbum, desde el punto de vista plástico
y literario (y en el diálogo entre ambos códigos), pero también en su
diseño y construcción como objeto, genera la necesidad de una lectura que
trascienda lo meramente temático y argumental; una lectura más ligada al
juego con las formas y el lenguaje, más atenta al placer estético de la
palabra y la imagen.”
Es por ello, que desde las Tertulias
Bibliotecarias, creemos en el libro-álbum como un material excelente para la
formación del aprendizaje literario de nuestro alumnado”.
Els infants han conegut a autors representants d’aquests
llibres. Han conegut al David A. Carter
-considerat com un dels mestres dels llibres pop-up (desplegables)- on els
infants han de trobar punts vermells entremig d’estructures de paper que es despleguen
en uns molinets bojos o en un vaixell que desplega les seves veles; la Iela
Mari –que va ser una precursora a la seva época-. L’artista italiana va
aconseguir crear un concepte de llibre diferent, instructiu i a l’hora amè i
entretingut, sense necessitat de cap text explicatiu, ni literari ni
informatiu. Tots els seus llibres expliquen històries amb la mateixa estructura
circular, en les que la il.lustració d’una página porta a la següent. Els
cicles de la natura són un dels temes més reiteratius en la seva obra.
La Kveta Pacovska els ha presentat personatges ben curiosos:
barreja entre animals, persones i –a vegades- objectes que canvien
constantment. Varen poder veure un llibre plegat en acordió de 10 metres de
llargada! L’autora sempre convida, a través de la successió d’imatges
apassionants, a experimentar amb els sentits. Els seus llibres són juganers,
divertits i -per sobre de tot- bells i
plens de referències artístiques. Són portes obertes a un món d’imaginació i
creativitat.
L’essència del treball del Bruno Munari és la investigació sobre què és la lectura. Ell diu
que és un procés en què s’utilitzen tacte, vista, olfacte, imaginació i lógica.
Construeix llibres realitzats amb papers de diferents tipus, colors, formes,
retallats, foradats, amb fils que els travessen, que formen nusos en la página,
que creen formes. Reivindica el llibre objecte: com en un joc monta i desmonta
el llibre. No hi ha rastre de paraules, ni texte, ni figures, només de
cartulina, paper vegetal, fils…
Pel Bruno el llibre es per l’infant “només” un objecte que
provoca en ell atracció pel fet de ser nou, que suscita la seva curiositat.
Això és el que diu el Katsumi
Komagata dels seus llibres: “En els meus llibres procuro utilizar poques
paraules per què el que llegeix, sigui un infant o un adult, trobi un espai per
a poder imaginar lliurement”.
El que preten amb les seves obres és que els infants
descubreixin, mirin, toquin, sentin; i és per això que dona gran importància a les formes, als colors, a les textures dels
papers que utilitza magistralment en les seves obres, convertint-se en una
experiència tàctil a l’hora que visual.
La Warja Lavater,
va revolucionar el món de la tradició oral creant llibres acordió i
transcribint els antics textes clàssics dels contes de fades en símbols gràfics
propis del llenguatge abstracte. La caputxeta vermella es transforma en un punt
vermell i el llop en un punt negre, els arbres en punts verds i les cases en
rectangles marrons. La historia esdevé tot un exercici de decodificació!
I per últim, amb l’Hervé
Tullet els més petits s’han tornat xefs i grans cuiners fent receptes
com Amanida rápida de cercles, Paté de
colors, Pastís de triangles i exquisits Pastissets en zigui-zaga!
A més, els nens van rebre un díptic amb información de cadascun
dels autor on es parlava dels trets més significatius de la seva obra i on es
presentaven títols dels llibres editats per ells.
De tot això, dels treballs que els infants han fet amb les
seves pròpies mans i amb la seva imaginació tan ilimitada i fèrtil va sorgir
l’exposició de la que és objecte aquest article i que va tenir lloc al Foment
Parroquial aquest juny passat.
Cadascuna d’aquestes creacions artístiques ens parla de la
capacitat brutal dels nens per expresar, de la seva curiositat, de la seva
creativitat , de la seva espontaneitat i del potencial inexplorat que resideix
en cadascuna d’aquestes “petites vides”. Un potencial tan gran que si es
cultiva dona fruits preciosos, ments despertes i persones amb recursos per
enfrontar tota mena de situacions que la vida els pugui portar. Us animo –a
vosaltres, famílies– a acompanyar-los en aquest procés apassionant que és una
magnífica aventura!
He de dir que he vist com als nens els feien pampalluges els
ulls i els dits quan es dedicaven a les seves creacions i cóm han xalat
descobrint llibres farcits de colors, de formes, de textures… estic convençuda
que ells saben quan algú ha fet un llibre pensant en ells i l’ha fet posant tot
el seu ser i el seu amor!
Vull donar les gràcies, per la seva càlida acollida, a
aquests infants que he pogut acompanyar algunes estones compartint la passió
que jo mateixa sento pels llibres
i amb els que hem estat també companys d’aventures!
Vull agraïr a l’escola l’oportunitat que m’han regalat de poder
dur a terme aquest projecte perque he gaudit moltíssim, a la Nati que em va engrescar a escriure aquestes
quatre ratlles i a l’AMPA per la part que li toca!
Us deixem unes imatges de l’exposició! Espero que gaudiu
d’aquest esclat creatiu
dels infants del nostre poble. El tresor més preciós!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada